rss
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon More
twitter

pelita itu terpadam sumbunya..

Posted on 12:30 AM by halim qittun


Dingin pagi ini masih gagal mencengkam kantuk. Kebimbangan menghadapi peperiksaan saat fikiran melayang pada keadaan abah besar saling bertaut.Aku bangun lantas berwudhuk. Buku-buku dan nota ringkas diletakkan di tepi dinding. Kedinginan dari bilah kipas musolla zubair masih terasa. Sementara menanti detik waktu solat subuh, sekali lagi fikiranku melayang. Membawa kepada keadaan abah besar, pak cik ku yang sangat akrab. Jasadnya terbaring penuh lelah di Hospital Seremban. Masih kuingaat saat menerima berita dari abangku, kami sekeluarga bergegas ke hospital. Perjalanan hampir dua jam dari rumahku dirasakan pantas.

Perihal aku didatangi mimpi berkenaan abah besar hanya kupendamkan. Bimbang ianya bakal membibitkan lagi kebimbangan kepada insan-insan yang menyayanginya. kulihat mata abangku membengkak. Mungkin hampir separuh semangatnya hilang tatkala menerima berita tersebut. Sementara menunggu giliranku melihat abah, kotak mindaku berputar mengimbau peristiwa lalu. Pemergian nendaku saat aku menempuh peperiksaan mula menggamit. Merencana satu peta yang meruntuhkan lagi ketabahanku. Apakah sejarah bakal berulang? Nauzubillah..

Fikiranku melayang seketika apabila namaku dipanggil. Serta-merta sekujur tubuh nenda berselimut putih terbang menghilang. Aku melangkah ke dalam CCU, sambil ditemani abah kandungku. Melihat sekujur tubuh yang terlantar di katil, serta merta diri dipupuk sayu, kolam deritaku pecah berderai. Lebih-lebih lagi wajah itu turut mengundang perasaan sayang yang sukar dirungkai. Kuseka air mata abah besar dari pelupuk matanya. Mungkinkah ini kali terakhir? Astaghfirullah....

Allahu akbar..Allahu akbar..

Aku tersentak seketika. Masya'Allah, diriku terlalu dibuai perasaan sehingga lupa pada seruan Dia. Syukur Ya Allah, Kau mengembalikan diriku ke alam nyata. Selesai mengerjakan solat subuh, aku pulang ke bilik. Persiapan menghadapi peperiksaan perlu kuatur sebaiknya.Nota-nota ringkas kususun sebaiknya, dan mula memberi perhatian pada contoh kertas soalan. Tiba-tiba sahaja debaran jantungku bertambah laju. Apakah syarat ini Ya Allah? Adakah kerana aku terlalu gusar menghadapi ujian dunia? Atau kebimbangan ini terundang disebabkan beberapa peristiwa yang pernah mewarnai hidupku?
Kepada Kau Ya Allah kumemohon keampunan, agar bebanan ini dipermudahkan.

Benarlah, saat minda dan semangat disisipkan buat bekalan peperiksaan beberapa jam sahaja lagi, deringan telefon bimbit telah meruntuhkan tembok kecekalanku. Berita yang disampaikan oleh sepupuku benar-benar meruntun semangat yang kubina. Benar, Ya Allah, benar..Sejarah itu telah berulang. Pemergian kekandaku, ketika kubakal berdepan dengan peperiksaan besar. kehilangan nendaku ketika bergelumang dengan ujian dunia, dan kini abah besar juga Kaujemput Ya Allah. Tubuhku rebah seketika. Betapa lemahnya hama-Mu ini Ya Allah dalam menghadapi dua ujian dunia sekaligus, dalam mendepani sunatullah.. Betapa kerdilnya hamba Allah Yang Maha Penghiba.

hidup ini bagai lampu dinding
yang dinyalakan di malam hari
apabila minyak sudah kering
iakan pasti padam sendiri..

4 Response to "pelita itu terpadam sumbunya.."

.
gravatar
Ummu Mukhlis Says....

salam sahabat...
ya, pelita itu telah padam sumbunya..
masih ingat saat diceritakan bagaimana dirimu tidak sempat melihat pemergian nenda dan kakanda?
sekali lagi, Dia tidak perlihatkan pemergian abah besar pada pandangan matamu..
kerana apa? kerana cukup senak hati menanggung kesah..
cukup lara jiwa menanggung tangis..
sudah cukup andai pemergian mereka bukan di hadapanmu..
Allah Maha Adil..
begitu juga saat pemergian ibu ku tangisi..
Tidak saat jasadnya di hadapan mata kami..
Tetapi setelah jarak memisahkan, terasa rindu yang mencengkam benak!
terasa sayu yang meratah cekal..
lalu air mata bertamu jua..
tabahkan hati, sahabat!
selagi kudrat kita kuasai, selagi itulah kita perlu berjasa..
ukhwah fillah abadan abada, ya akhi!!

.
gravatar
EnhafF WajDi Says....

takziah diucapkan, moga roh abah besar kau dicucuri rahmat Allah..
macacm bace cerpen pulak..
yg nyatanya, mati itu pasti..
tabahkan hatimu sahabat!

.
gravatar
halim qittun Says....

trima kaseh sahabat2..semoga ALlah merahmati kalian, atas kesudian berkongsi simpati..semoga kkuatan milik kita bersama

.
gravatar
Unknown Says....

isyarat dari Allah amat jelas.
cuma kadang kita yang tak sedar dan tak ingin ambil peduli.
ingatilah mati.
alfatihah